Info zona

Povratak na novosti

Mirovinska društva i fondovi: Edukacija o štednji za mirovinu u 11 medijskih kampanja s gotovo 250 objava u 2020.

Mirovinska društva u prošloj su godini realizirala 11 većih medijskih kampanja o važnosti štednje za mirovinu, koje su uključivale gotovo 250 edukativnih tekstova te su time doprinijela povećanju razine financijske pismenosti, u skladu s Hanfinim smjernicama iz lipnja prošle godine. Hanfa smatra da je kampanjama mirovinskih društava, a posebice u zajedničkim projektima s Udrugom društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava (UMFO), ostvaren bitan napredak u edukaciji građana u pogledu mirovine u odnosu na prethodno razdoblje.

Oglasne/medijske kampanje provodila su mirovinska društva, mirovinsko osiguravajuće društvo i UMFO. Kampanje su bile raznovrsne te su bile usmjerene na djecu i mlade, odrasle osobe mlađe dobi te radno aktivne osobe. Uz medijske kampanje i one provedene na vlastitim online platformama i kanalima društava održano je i desetak radionica i konferencija.

Kampanje UMFO-a

Uz samostalne aktivnosti društva su u suradnji s UMFO-om sudjelovala i u zajedničkim projektima, a neki od najvažnijih su:

  • Kampanja „MAFIN“, odnosno Mala akademija financija, namijenjena učenicima osnovnih škola, roditeljima i nastavnicima, u suradnji s Ekonomskim fakultetom, Ministarstvom znanosti i obrazovanja, AZOO-om i Večernjim listom. Tijekom 2020. godine MAFIN je realiziran putem videoedukacije umjesto nastave u školama, a producirano je pet video formata, koji su emitirani u sklopu redovne nastave. Kampanja je komunicirana i putem web portala i tiskanog izdanja Večernjeg lista.
  • Kampanja u tiskanom i digitalnom izdanju 24 sata „Moja mirovina“
  • Print i digitalna kampanja „THINK FIN – financije za svakoga“, u sklopu koje je prvi put osmišljen i virtualni savjetnik na aplikaciji Viber – „Gospodin Fin“. Uz objavu native članaka/priloga na 18 portala građani su razmjenjivali informacije i educirali se i putem poruka s „Gospodinom Finom“ na platformi Viber.
  • Ciklus emisija na stream radiju Poslovni FM, u sklopu koje su obrađena pitanja s kojima se susreću građani iz aspekata članova, građana, mirovinskih fondova i Hanfe kao regulatora.

Tijekom prošle godine UMFO je pokrenuo personaliziranu digitalnu platformu mirovinskifondovi.hr kako bi građani na jednom mjestu dobili jednostavne informacije o mirovinskom sustavu, obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima i svojim mirovinama. Na toj su platformi vodiči, analize, osvrti i izvještaji koji bi trebali pomoći osmisliti i napraviti dobar plan za mirovinu. Personaliziran sadržaj kreiran je na temelju dubinskih analiza i intervjua s korisnicima i s fokusom na potrebe različitih demografskih grupa. Povećanje individualne odgovornosti i financijske pismenosti jedno je od ključnih pitanja sigurnije budućnosti građana, a navedena platforma trebala bi doprinijeti boljoj informiranosti i educiranosti građana.

Važna edukacija o štednji, ali i o modelima isplata mirovina

Mirovinski sustav u Republici Hrvatskoj od uvođenja tzv. tri stupa mirovine nije jednostavan i automatiziran, kao što je to bilo u vrijeme kad se za mirovine izdvajalo samo u jedan mirovinski stup. Zbog toga je važno educirati građane o mogućnostima koje im se pružaju za što bezbolniji odlazak u mirovinu u starijoj životnoj dobi, i to na način da se ih se educira o mogućnostima i prednostima štednje u sva tri stupa tijekom radno aktivne dobi te o pravima i izborima u trenutku umirovljenja.

Iznimno je važno da mirovinska društva pojedinačno, ali i u suradnji s UMFO-om, kontinuirano educiraju građane kako bi oni imali dovoljno znanja i relevantnih podataka da za sebe izaberu najpovoljniju mogućnost u okviru zakonodavnog sustava. Jedna od ključnih tema sljedećih kampanja upravo je isplata mirovina jer se sljedećih godina očekuje početak jačeg rasta isplata mirovina iz drugog stupa.

Podsjećamo, prilikom odlaska u mirovinu građani mogu izabrati hoće li mirovinu primati samo iz 1. stupa od HZMO-a ili iz 1. i 2. stupa, ovisno o tome što je za njih povoljnije. Važno je naglasiti da će građani koji se odluče primati kombiniranu mirovinu iz oba stupa mirovinu iz 1. stupa dobivati od HZMO-a, a mirovinu iz 2. stupa od mirovinskog osiguravajućeg društva (MOD).

Trenutačno na tržištu postoje dva mirovinska osiguravajuća društva, i to Raiffeisen MOD i Hrvatsko mirovinsko osiguravajuće društvo (HRMOD). U slučaju da osiguranik izabere isplatu iz 2. stupa, njegova se kapitalizirana štednja iz mirovinskog fonda u kojem je štedio prebacuje u odabrani MOD, s kojim on sklapa ugovor o isplati mirovine. Pritom osiguranici mogu birati između četiri modela isplate mirovine, od kojih u tri postoji mogućnost nasljeđivanja.

Četiri modela mirovina

Jako je važno da se budući umirovljenici informiraju o prednostima svakog modela jer o tom izboru ovisi visina mirovine koju će ostvariti:

  1. pojedinačna doživotna mirovina (korisnik prima mirovinu do kraja svog života)
  2. zajednička doživotna mirovina (ako supružnik nadživi korisnika, supružniku se nastavlja isplata mirovine iz MOD-a do kraja njegovog života)
  3. pojedinačna doživotna sa zajamčenim razdobljem: od 5 do 20 godina (Raiffeisen MOD) ili od 5 do 30 godina (HRMOD); ako je npr. zajamčeno razdoblje 20 godina, u slučaju smrti korisnika tijekom tih 20 godina mirovina se nastavlja isplaćivati odabranom nasljedniku do kraja cijelog zajamčenog razdoblja
  4. zajednička doživotna sa zajamčenim razdobljem: od 5 do 20 godina (Raiffeisen MOD) ili od 5 do 30 godina (HRMOD); ako je npr. zajamčeno razdoblje 20 godina, u slučaju smrti i korisnika i supružnika mirovina se nastavlja isplaćivati nasljedniku do kraja cijelog zajamčenog razdoblja.

Osim toga, građani moraju imati pristup informacijama o prednostima koje im osigurava i „štednja“ u 3. mirovinskom stupu, o čemu mirovinska društva vode brigu. Kod isplate mirovine iz 3. stupa građani mogu pod određenim uvjetima birati između privremene, doživotne i/ili jednokratne mirovine, a također mogu izabrati između isplate preko MOD-a ili mirovinskog društva.

Uz mirovinska društva svoj doprinos povećanju informiranosti građana o mirovinskoj štednji, mirovinskim pravima, ali i ukupnoj razini financijske pismenosti u prošloj godini dala je i Hanfa pokretanjem edukativnog internetskog portala „Novac za sutra“, a putem kojeg objavljuje brojne edukativne teme iz područja financija, ali i mirovinske štednje.

Hanfa će i dalje nadzirati mirovinska društva u provedbi spomenutih smjernica te poticati nove ideje i kampanje, a sve u cilju što bolje informiranosti građana, njihove educiranosti i porasti svijesti o potrebi i osobne štednje za mirovinu.

Izvor: hanfa.hr